المنتدى الرسمى لصوت الرملة بنها

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أخى الزائر... ... أختى الزائرة
أهلاً بك عضوًا جديدًا ... وضيفًا كريمًا
معرفتك تسرنا... وتواصلنا معك يسعدنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

المنتدى الرسمى لصوت الرملة بنها

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أخى الزائر... ... أختى الزائرة
أهلاً بك عضوًا جديدًا ... وضيفًا كريمًا
معرفتك تسرنا... وتواصلنا معك يسعدنا

المنتدى الرسمى لصوت الرملة بنها

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
المنتدى الرسمى لصوت الرملة بنها

منتدى صوت الرملة بنها قليوبية forum soutelramla

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضي اللَّه عنْهُما أَنَّ رسُولَ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم كَان يقُولُ عِنْد الكرْبِ : « لا إِلَه إِلاَّ اللَّه العظِيمُ الحلِيمُ ، لا إِله إِلاَّ اللَّه رَبُّ العَرْشِ العظِيمِ ، لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّه رَبُّ السمَواتِ ، وربُّ الأَرْض ، ورَبُّ العرشِ الكريمِ » متفقٌ عليه .
اللهم رحمتك أرجو فلا تكلني إلى نفسي طرفة عين ِ وأصلح لي شأني كله لاإله إلا أنت الله ، الله ربي لاأشرك به شيئاً .رواه ابن ماجه .

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :" دعوة النون إذ دعا بها وهو في بطن الحوت :" لاإله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين لم يدع بها رجل مسلم في شئ قط إلا استجاب الله له ..صحيح الترمذي
موقع اخبارى مميز لطلاب قسم الاعلام ببنها ادخل ومش هاتندم
http://www.elgaras.com

اقسام المنتدى

المواضيع الأخيرة

» صوت الرملة يقدم من سلسلة كتب صوتيات اللغة الفرنسية كتاب Phonétique - 350 exercices (Livre + Audio) هدية من الاستاذ عمرو دسوقى
سلسله شعراء مصر/21بيرم التونسى Empty2016-04-26, 17:16 من طرف heba1977

» موقع اخبارى مميز
سلسله شعراء مصر/21بيرم التونسى Empty2016-04-12, 14:18 من طرف الخولى

»  مكتبه الفنان عبده النزاوي
سلسله شعراء مصر/21بيرم التونسى Empty2016-03-19, 17:08 من طرف حازم هارون

»  مكتبه مطرب الكف ياسر رشاد
سلسله شعراء مصر/21بيرم التونسى Empty2016-03-18, 17:51 من طرف حازم هارون

»  مكتبه مطرب الكف - رشاد عبد العال - اسوان
سلسله شعراء مصر/21بيرم التونسى Empty2016-03-18, 17:48 من طرف حازم هارون

» يلم دراما الزمن الجميل الرائع - أنا بنت مين, فريد شوقي, ليلى فوزي , حسين رياض
سلسله شعراء مصر/21بيرم التونسى Empty2016-03-13, 10:39 من طرف نعناعه

» فيلم الحرمان فيروز نيللي
سلسله شعراء مصر/21بيرم التونسى Empty2016-03-13, 10:35 من طرف نعناعه

» المسلسل البدوي البريئة
سلسله شعراء مصر/21بيرم التونسى Empty2016-03-13, 10:33 من طرف نعناعه

» مسلسل وضحا وابن عجلان
سلسله شعراء مصر/21بيرم التونسى Empty2016-03-13, 10:32 من طرف نعناعه

اقسا م المنتدى

select language

أختر لغة المنتدى من هنا

المتواجدون الآن ؟

ككل هناك 10 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 10 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد


أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 315 بتاريخ 2012-06-09, 21:38

احصائيات

أعضاؤنا قدموا 11145 مساهمة في هذا المنتدى في 7231 موضوع

هذا المنتدى يتوفر على 11888 عُضو.

آخر عُضو مُسجل هو المصري فمرحباً به.

تصويت


    سلسله شعراء مصر/21بيرم التونسى

    السيد الحسيسى
    السيد الحسيسى


    عدد المساهمات : 146
    نقاط : 329
    السٌّمعَة : -1
    تاريخ التسجيل : 17/03/2011
    العمر : 48

    سلسله شعراء مصر/21بيرم التونسى Empty سلسله شعراء مصر/21بيرم التونسى

    مُساهمة من طرف السيد الحسيسى 2011-03-24, 15:00


    محمود بيرم التونسي (3 مارس 1893 - 5 يناير 1961) شاعر عامية مصري من أصل تونسي. عنت له أم كلثوم. وهو من اشهر الشعراء العاميين.
    ولد "محمود بيرم التونسي" في حي الأنفوشي بالإسكندرية بشارع البوريني بالسيالة في 3 مارس 1893، ولكن والده سجّله ضمن مواليد حي الأزاريطة في جهة الرمل.

    كان لبيرم أخت واحدة من والده وكانت تكبره بحوالي عشرين عامًا، وكان والده يمتلك مع أبناء عمومته دكانًا لبيع الحرير، فكان مثل باقي التجار يريد تعليم ابنه، فما لبث أن أرسله وهو في الرابعة من عمره إلى كُتّاب الشيخ جاد الله، وأوصى الشيخ بقوله: " افعل ما تريد" فكأن الشيخ ينتظر سماع هذه الجملة حتى ينهال على الصغير بالضرب؛ حيث كان بيرم لا يجيد الحساب فلا يفرق بين السبعة والثمانية في الكتابة!

    ويئس الوالد من تعليم ابنه، فسلّم بذلك وأخرجه من الكتاب وأرسله ليعمل في دكان الحرير مع أبناء عمومته، حتى ليقول بيرم عن هذه الفترة: إنه لم يستفد من هذا الشيخ إلا إلمامه بمبادئ القراءة والكتابة فقط، أما حبه وشغفه بالقراءة والمعرفة فلم يكن ليتعلمها أبدًا بهذا الأسلوب العنيف في التربية!

    ويحاول والده ثانية، فيرسله إلى "مسجد المرسي أبو العباس" وكان به معهد ديني، وهناك شغف بيرم بمراقبة الطلبة الأكبر منه سنًا حيث كانوا يقرءون وهم يروحون ويجيئون في أرجاء المعهد، وبالفعل أخذ الصغير يقلدهم ويشتري الكتب ويحاول قراءتها بنفس الطريقة فما كان منهم إلا أن سخروا منه!

    ولم يكد بيرم يبلغ من العمر ما يمكّنه من فهم ما يدور حوله حتى يسمع بزواج والده من امرأة ثالثة، بل ولا ترحم أمّه طفولته فتحكي له عن زيجات والده، وأيضًا سبب تسميتهم بالتوانسة، وهي أن السلطان التركي كان قد أهدى إلى جدّ والد بيرم جارية فولدت له ولدًا إلا أن الرجل مات قبل أن يثبت نسب هذا الطفل له، ولما كبر الطفل (جد بيرم) رفضت أسرة أبيه الاعتراف به ومنعته من إرثه فهاجر إلى مصر وتزوج وأنجب ثلاثة أولاد، كان من بينهم والد بيرم.
    وقبل أن يعي الصغير كل هذا، وجه له القدر ثاني ضرباته، وكان موت والده، ولم يكن بيرم قد تخطى الرابعة عشرة من عمره، كأنما القدر -رحمة به- يصعد به إلى قمة الألم درجة.. درجة!
    وأصبح بيرم هو المسئول عن أمّه ماليًا؛ إذ إن الأب لم يترك لهم شيئًا، بل ويؤكد له أبناء عمومته أن والده قد باع لهم الدكان قبل وفاته، فيضطر أن يعمل كصبي في محل بقالة.

    وفي تلك الأثناء يتعرف بيرم مصادفة على أحد البنّاءين الذي كان يحكي له بعض الأدوار والطقاطيق القديمة؛ وهو ما يدفع بيرم بعد ذلك إلى محاولة معرفة المزيد، فلا يجد سبيلاً إلى ذلك غير شراء كتب الأساطير الشعبية مثل "ألف ليلة وليلة"، "أبو زيد الهلالي"، وكانت هذه الكتب تحتوي على أبيات من الشعر، وصادفت ميلاً عند الصبي. ووقعت في يده مصادفة مجموعة أشعار لابن الرومي، التي اعتبرها بيرم من أمتع ما قرأ.
    وفي السابعة عشرة من عمره تزوجت أمه، ثم ماتت بعدها بوقت قصير، ويشترك مع أحد الصيادين في دكان للبقالة، ولم يلبث بيرم أن أخذ يقرأ كل ما يقع تحت يديه من قصاصات الورق والكتب، التي كان من المفترض أن يبيع فيها الجبن؛ وهو ما يدفعه نحو العلم فيذهب لشراء الكتب ومخالطة طلبة العلم؛ فلم يكن يعجبه -وهو قليل العلم- ما يلاقيه منهم، من عدم اهتمام بالثقافة العامة، واقتصارهم على المقررات العلمية!
    بيرم التونسي


    محمود بيرم التونسي


    محمود بيرم التونسي (3 مارس 1893 - 5 يناير 1961) شاعر عامية مصري من أصل تونسي. عنت له أم كلثوم. وهو من اشهر الشعراء العاميين.
    ولد "محمود بيرم التونسي" في حي الأنفوشي بالإسكندرية بشارع البوريني بالسيالة في 3 مارس 1893، ولكن والده سجّله ضمن مواليد حي الأزاريطة في جهة الرمل.
    كان لبيرم أخت واحدة من والده وكانت تكبره بحوالي عشرين عامًا، وكان والده يمتلك مع أبناء عمومته دكانًا لبيع الحرير، فكان مثل باقي التجار يريد تعليم ابنه، فما لبث أن أرسله وهو في الرابعة من عمره إلى كُتّاب الشيخ جاد الله، وأوصى الشيخ بقوله: " افعل ما تريد" فكأن الشيخ ينتظر سماع هذه الجملة حتى ينهال على الصغير بالضرب؛ حيث كان بيرم لا يجيد الحساب فلا يفرق بين السبعة والثمانية في الكتابة!
    ويئس الوالد من تعليم ابنه، فسلّم بذلك وأخرجه من الكتاب وأرسله ليعمل في دكان الحرير مع أبناء عمومته، حتى ليقول بيرم عن هذه الفترة: إنه لم يستفد من هذا الشيخ إلا إلمامه بمبادئ القراءة والكتابة فقط، أما حبه وشغفه بالقراءة والمعرفة فلم يكن ليتعلمها أبدًا بهذا الأسلوب العنيف في التربية!
    ويحاول والده ثانية، فيرسله إلى "مسجد المرسي أبو العباس" وكان به معهد ديني، وهناك شغف بيرم بمراقبة الطلبة الأكبر منه سنًا حيث كانوا يقرءون وهم يروحون ويجيئون في أرجاء المعهد، وبالفعل أخذ الصغير يقلدهم ويشتري الكتب ويحاول قراءتها بنفس الطريقة فما كان منهم إلا أن سخروا منه!












    *













    رحلة الحياة

    ولم يكد بيرم يبلغ من العمر ما يمكّنه من فهم ما يدور حوله حتى يسمع بزواج والده من امرأة ثالثة، بل ولا ترحم أمّه طفولته فتحكي له عن زيجات والده، وأيضًا سبب تسميتهم بالتوانسة، وهي أن السلطان التركي كان قد أهدى إلى جدّ والد بيرم جارية فولدت له ولدًا إلا أن الرجل مات قبل أن يثبت نسب هذا الطفل له، ولما كبر الطفل (جد بيرم) رفضت أسرة أبيه الاعتراف به ومنعته من إرثه فهاجر إلى مصر وتزوج وأنجب ثلاثة أولاد، كان من بينهم والد بيرم.
    وقبل أن يعي الصغير كل هذا، وجه له القدر ثاني ضرباته، وكان موت والده، ولم يكن بيرم قد تخطى الرابعة عشرة من عمره، كأنما القدر -رحمة به- يصعد به إلى قمة الألم درجة.. درجة!
    وأصبح بيرم هو المسئول عن أمّه ماليًا؛ إذ إن الأب لم يترك لهم شيئًا، بل ويؤكد له أبناء عمومته أن والده قد باع لهم الدكان قبل وفاته، فيضطر أن يعمل كصبي في محل بقالة.
    وذات يوم يترك بيرم عمله ويذهب لسماع المواويل في المولد، فيطرده صاحب العمل.
    وفي تلك الأثناء يتعرف بيرم مصادفة على أحد البنّاءين الذي كان يحكي له بعض الأدوار والطقاطيق القديمة؛ وهو ما يدفع بيرم بعد ذلك إلى محاولة معرفة المزيد، فلا يجد سبيلاً إلى ذلك غير شراء كتب الأساطير الشعبية مثل "ألف ليلة وليلة"، "أبو زيد الهلالي"، وكانت هذه الكتب تحتوي على أبيات من الشعر، وصادفت ميلاً عند الصبي. ووقعت في يده مصادفة مجموعة أشعار لابن الرومي، التي اعتبرها بيرم من أمتع ما قرأ.
    وفي السابعة عشرة من عمره تزوجت أمه، ثم ماتت بعدها بوقت قصير، ويشترك مع أحد الصيادين في دكان للبقالة، ولم يلبث بيرم أن أخذ يقرأ كل ما يقع تحت يديه من قصاصات الورق والكتب، التي كان من المفترض أن يبيع فيها الجبن؛ وهو ما يدفعه نحو العلم فيذهب لشراء الكتب ومخالطة طلبة العلم؛ فلم يكن يعجبه -وهو قليل العلم- ما يلاقيه منهم، من عدم اهتمام بالثقافة العامة، واقتصارهم على المقررات العلمية!
    وبعد فترة يتزوج بيرم ثم يفلّس مشروعه، بسبب عدم اهتمامه به وبسبب إنفاقه كل ما يأتيه منه على شراء الكتب! فيبيع منزل والدته، ويفكر في مشروع آخر، فيحاول أن يبيع السمن، وكان البلد في هذه الفترة يعيش مرحلة متوترة بشدة، حيث أعلنت إنجلترا أن حكمها يقوم على رعاية مصالح الأجانب وحمايتهم، وكان الإنجليز يتعاملون على أنهم أصحاب البلاد؛ وبالتالي كانوا يفرضون الضرائب الباهظة ويتحكمون في البلاد وفي المواطنين بمنتهى الصلف والاحتقار.
    فما كان من المجلس البلدي -وكان جميع موظفيه من الأجانب- إلا أن طالب بيرم بضرائب مبالغ فيها، بل ويحجز على بيته، وهنا تنطلق موهبة بيرم وتعلن عن نفسها لأول مرة.


    قام بيرم بكتابة قصيدة، يعبر فيها عن سخريته من موقف المجلس البلدي فيقول:
    قد أوقع القلبَ في الأشجانِ والكمدِ هوى حبيبٍ يُسمّى المجلس البلدي ما شرّد النومَ عن جفني سوى طيف الخيال، خيال المجلس البلدي
    الأوله أه . والتانية اه . والتالتة أه
    الأولــــة: مصر؛ قالوا "تونسي" ونفوني
    و التانية: تونس؛ وفيها الأهل جحدوني
    و التالتة: باريس؛ و في باريس جهلوني
    الأولــــة: مصر؛ قالوا "تونسي" ونفوني -- جزاة الخيـر
    و التانية: تونس؛ وفيها الأهل جحدوني -- وحتى الغير
    و التالتة: باريس؛ و في باريس جهلوني -- ونا موليـيـر
    الأولــــة: مصر؛ قالوا "تونسي" ونفوني -- جزاة الخيـر -- واحسانـي
    و التانية: تونس؛ وفيها الأهل جحدوني -- وحتى الغير -- ما صافاني
    و التالتة: باريس؛ و في باريس جهلوني -- ونا موليـيـر -- في زماني
    الأولــــة: شربتنـــــي من فراقـــها كــــاس -- بمــرارة

    التانية: اه فرجتنــــي عالجمــــال ينداس -- يا خسارة
    و التالتة: يا ناس ياريتني كان لي فيها ناس -- وإدارة
    الأوله أه . والتانية اه . والتالتة أه
    الأولــــة: أشتكيها للي أجــرى النيــل
    و التانية: لطَّشْتْ فيها ممتثل و ذليـــل
    و التالتة: بدمعي عليها غرَّق الباستيل


    جيوشنا
    أحسن جيوش في الأمم جيوشنا
    وقت الشدايد تعالى شوفنا
    ساعة مانلمح جيش الأعادي
    نهجم ولا أي شىء يحوشنا
    آدي جنودنا وآدي بنودنا
    وفي الدفاع والهجوم تجدنا
    مالناش صناعة غير الشجاعة
    وفي الجهاد ربنا خلقنا
    أحسن جيوش في الأمم جيوشنا
    وقت الشدايد تعالى شوفنا
    ساعة مانلمح جيش الأعادي
    نهجم ولا أي شىء يحوشنا

    من العيون يا سلام سلـم شـوف و اتعلـم
    تحـت البراقـع تو الدنـيـا نـهـار
    عيون تقوللـك قصـدك إيـه بتبحلـق ليـه
    ما لكش شغل تعس عليه يا راجل يا حمـار
    و عيون تقوللك أنا عارفاك و النبي ما انساك
    من يوم ما شفتك م الشباك يا جدع يا صغار
    و عيون تقوللك روح يا رزيل يا بو دم تقيـل
    ياباي كبه في المخاليل يـا مـا همـا كتـار
    حاتجن/
    حاتجن ياريت ياخوانا مارحتش لندن ولا باريز
    دى بلاد تمدين ونضافه وزوق ولطافه وحاجه تغيظ
    مالاقيتش جدع متعافىوحافى وماشى يقشر خص
    ولا شحط مشمرخ افندى معاه عود خلفه ونازل مص
    ولا لب أسمر وسودانى وحمص وانزل ياتقزقيز
    حاتجن ياريت يا أخواننا مارحتش لندن ولا باريز
    ولا عركه فى نص الليل دايره بالحيل وساحبها بوليس
    قدامها جدع متجرجر وشه معور قال ايه دا عريس
    الخلق ماهى بتتجوز واشمعنى أحنا مفيش تمييز
    حاتجن ياريت يا أخواننا مارحتش لندن ولا باريز
    ولا واحده فى وش الفجر تبرطع ماليه الدنيا صوات
    قال ايه جوز خالتى ام احمد سلفة أخوها السيدمات
    سبحانك ماأعظم شأنك والله الموت دا مفيد ولذيذ
    حاتجن ياريت يا أخواننا مارحتش لندن ولا باريز
    ولا واحد طالع يجرى وواحد تانى بيجرى وراه
    ويقول هاهع حصلتك يابن اللى ابصر أيه عاملاه
    لا الشارع غيط ياأخواننا ولا احنا بداره ولا احنا معيز
    حاتجن ياريت يا أخواننا مارحتش لندن ولا باريز
    ولا واحد بيبيع حاجه يقول بريال وتاخدها بصاغ
    ياأخواننا دى حتى الابره تاخدها بدوشه وقلب دماغ
    حلفانوعراكومناهدة ويمكن ضرب كفوفياحفيظ
    حاتجن ياريت يا أخواننا مارحتش لندن ولا باريز
    ولا فيش ميت الف صعيدى بتوع يابصيب هاجمين
    ولافيش ميت الف معوض داعس جاى معاه صندوق ورنيش
    والله كرهت القهوة وحرمت أقعد ع الأفاريز
    حاتجن ياريت يا أخواننا مارحتش لندن ولا باريز


    غربه/
    غلبت اقطع تذاكر

    وشبعت يارب غربة

    بين الشوط والبواخر

    ومن بلادنا لأوروبا

    وقلت على الشام أسافر

    إياك ألاقيلي ترية

    فيها أجاور معاوية

    وأصبح حماية أمية

    جاورت "قاسيون" وجيرته

    توحش ولا فيهش حاجة



    وعزرائين انتظرته مجاش

    وجاني الخواجة

    نافخ وسايق امارته

    وقاللي / شوف السماجة

    البر تحت انتبدبنا اخرج

    دي ماهيش وسية

    رجعت للبحر تاني مقهور

    وراجع فرنسا

    في بقي طعم البوداني

    فاكره وأنا عمري ما

    أنسي

    وإن رحت تونس كفاني

    عذاب أنا والتوانسة



    "جملان" محضر مدافن

    للأمة .. والأمة حية

    في بورسعيد السفينة

    رست تفرغ وتملأ

    والبياعين حوطونا بكارت

    بوستال وعملة

    لكن بوليس المدينة متفوتش

    من جانبه نملة



    يا بورسعيد والله حسرة

    ولسه يا اسكندرية

    هتفلي هاتف وقال لي

    انزل ومن غير عزومة

    انزل ده ساعة تجلى

    فيها الشياطين في نومه

    انزل ده ديك تملى

    فوقك وفوق الحكومة

    نطيت في ستر المهيمن

    للشط يا حكمدارية

    وأقول لكم بالصراحة في قليلة

    عشرين سنة في السياحة

    بشوف مناظر جميلة

    ما شوفت يا قلبي راحة

    في دي السنين الطويلة

    إلا لما شفت البراقع

    واللبدة والجلابية




    فنه قديم/

    من بعد موته بعام
    طلعت لنا أقوام
    حطّوا عليه مَكَدام
    و قالوا فنُّه قديم
    * * *
    قديم و سوقه بار
    و شغل طبله و طار
    و شبعانين أدوار
    و شبعانين تقسيم
    * * *
    هُوَّ القديم يا قوم
    يقدم في ليلة و يوم
    هو بصل أم توم
    و لاَّ بلح إبريم
    * * *
    ده فنه لو ينزاع
    و ف تسجيلات يتباع
    لتصبحوا صياع
    ما تكسبوش مليم
    * * *
    أنا عشقت بكام ؟
    و نا هويت يا سلام
    و منيتي دي غرام
    أروح معاها غريم
    * * *
    هو العظيم يا ناس
    في أرضكم ينداس
    و التافه الهلاَّس
    نشبعه تكريم ؟
    * * *
    قولوا تخمنا السوق
    حتى صبح مخنوق
    بفننا المسروق
    من إرث كل يتيم



    بخمسين قرش




    بخمسين قرش

    بخمسين قرش
    ترفع ميكرفونك
    لوش الفجر ,
    و زيادة شويه
    و خمسين قرش
    توضع نص درهم
    في جيب خصمك
    و ترميه في بليِّه
    و خمسين قرش
    تنهب أجزخانه
    من المستشفيات
    القاهرية
    و خمسين قرش
    يعفيك المفتّش
    من الغرامات و
    يشطب لك قضيه
    و خمسين قرش
    تتبدّل محاضر
    بتهمه عليك
    و تتحوّل عليه
    و خمسين قرش
    شيخ حارتك يخلِّي
    ولادك , يهربوا
    من العسكريه
    و خمسين قرش
    محفظتك تعود لك
    من النشال
    بالوسطه القويه
    و خمسين قرش
    أكتب لك مقاله
    بأنك من رجال
    العبقريه

    ليه امشى حافى/

    ليه امشى حافى ،وانا منبت مراكيبكم
    ليه فرشى عريان،وانا منجّد مراتبكم
    ليه بيتى خربان ،وانا نجّار دواليبكم
    هى كده قسمتى؟
    الله يحاسبكم!



    ساكنين علالى العتب،وانا اللى بانيها
    فارشين مفارش قصب،ناسج حواشيها
    قانيين سواقى دهب،ونا اللى ادور فيها
    يارب ماهوش حسد
    لكن بعاتبكم



    من الصباح للمسا،والمطرقه فيدى
    صابر على دى الاسا ! حتى نهار عيدى
    ابن السبيل انكسى ، واسحب هرابيدى
    تتعروا من مشيتى
    واخجل اخاطبكم



    ليه تهدمونى وناللى عزكم بانى
    انا اللى فوق جسمكم قطنى وكتانى
    عيلتى فى يوم دفنتى مالقيتش اكفانى
    ح حتى الاسيّه وانا راحل وسايبكم؟
    إلا البلد يا ولاد مالها مقلوب حالها
    في عز عصر استقلالها شبعت تشخير

    كانت صلاة النبي أحسن من كده و اتخن
    و العملة ماشية عدل معدن و رغيفها كبير

    أما البلاد الدون ربحت مصر اندبحت
    غاية ما في التهويش صبحت جرايدها كتير

    يادي الغلا اللي ورانا بالخرازانه
    و المقرعة لما هرانا و بقينا حمير

    أول ما تسمع يا رمالي بخبر خالي
    تبات و تصبح طوالي ناوي التصغير

    و الفرانين كل معلم جلف مبلم
    و صدغه في الأزمة يتلم و لا صدغ مدير

    طحن البلاطة و سكتنا ياللا اهتكنا
    و حطنا ف قعر التكنة و خلطها شعير

    أعوذ بالله ، دي الأروام و لا دي الأغنام
    اللي ما ينجح فيها كلام إلا بفواتير

    ماحد حقه الحرق بجاز غير الخباز
    و قلع عينه بالمخزاز ابن الخنازير

    نهار ما تبقى الناس في هلاك يبني الأملاك
    و يجيب مصاغ لمراته هناك و جنله حرير

    و بحق ليه القمح يا ناس ينشال في اكياس
    و يروح لابو بيصل و مداس و التاني أمير

    قال العمى يعمي الأبعد على رأي اسعد
    دي بلادك انت يا حاج احمد ياما فيها فقير

    ما أصبحوا أهل طبنجه و روم و كمنجه
    و اتعلموا يمزوا برنجه و خص و جرجير

    زرع الأراضي اليوم طيب بكره يخيب
    و الظاهر الفقر قريب جاي في مواسير

    نهار ما تسرح بصواني عال يا سوداني
    و يقول معانا القباني فين القناطير

    بقت هو الحي الباقي شرقي شراقي
    في الغيط خمس ست سواقي و المنزل بير

    يا عم يا عبد الرحمن الشر اهو هان
    أرجوك تعيد لي الحظ كمان و بلاش تفسير

    حط المسدس في يمينك الله يعينك
    و اعمل لنا صهبه و دينك و املاها نعير

    لأن فيها برم فارت و همم بارت
    و حدايات عفاريت طارت في أرض ابو قير

    و خزانات جوه اتمدت و عين انسدت
    و ع الطوابي اللي انهدت حانحط غفير

    يقف عليها بكبوته و بنبوته
    و النسافات دي بشلوته من وحده تطير

    اسمع كلام مخلص أبده اهبد هبده
    خليها تفرم في الكبده فرم المناشير

    من مد في فرشك رجليه اتكه عليه
    بالحيل و بظظ نني عينيه من دون تأخير

    صنف الأوروباوي مرخرخ بشت ملخلخ
    من شخطه و التانية يسخسخ زي ام بكير

    المصري واد جن مقارد و تلم بارد
    لو يلقى يوش يصبح فارد للردح حصير




    يسرنى ويهنينى
    يسرني و يهنيني
    أدفع ضرايب على عيني
    أدفع ألوفي و ملاييني
    لكن تعالوا حاسبوني
    أكون سعيد و أكون شافع
    لو تتصرف على شيء نافع
    مثلاً مصانع و مدافع
    و لا على القصر العيني
    و اقطع لكم لحم كتافي
    و أبيع هدومي و لحافي
    و لااشوفش جايع و لا حافي
    يغمني و يبكيني
    و بادعي أيام و ليالي
    أشوف كده السد العالي
    و أقول دا مبني من مالي
    و كد إيدي و جبيني
    و يا سلام لما تجيلنا
    النفاثات مع أساطيلنا
    يومها صحيح نبقى وصلنا
    و اقول يا عالم هنوني
    و ابات مضمضم متكدر
    لما الضريبة تتبحتر
    مهيه للأستاذ بعجر
    و عبده شخرم بسيوني
    اللي ابنه بعته ف أوروبا
    و من فلوسي بيتربى
    قريب يعود زي الضربه
    و يقول مع والدي خدوني
    جثه على المكتب قاعده
    أو في القهاوي متواعده
    ماهيش سياسة و لا عداله
    الأمة نصها شغاله
    و نصها التاني عاله
    يتبط و يقول رقوني




    ام هلال
    جدع معلم قال
    لخالتك ام هلال
    شوفي لنا بنت حلال
    تكون لطيفة و عال

    بنات كتير حلوين
    عند اهلهم قاعدين
    ما بين طبيخ و عجين
    و بختهم بطال

    عايزها لحم فصوص
    مش عود قصب ممصوص
    و محربقه بعصعوص
    و عامله روحها غزال

    عايز قوام يتهز
    إن دزيتيه يندز
    و ف كل مفصل حز
    يفكرك بهلال

    عايز نتايه صحيح
    من ربع شمع تسيح
    مهوش بشكل قبيح
    لكن بذوق و دلال

    عندك بنات جمالات
    مقلوظين نتايات
    و دمهم شربات
    يسكر نسا و رجال

    تحققي في الزين
    البنت ترخي العين
    دي مهرها ألفين
    أحطهم في الحال

    أما اللي عاملة سبور
    و جدها بلفور
    و عايزه واد دكتور
    خسارة فيها ريال

    و لا اللي عاملة إله
    و شعرها قصاه
    و بأكسجين صابغاه
    دي تجلب الإسهال

    و ان جبتي واحده بكرش
    من الحمير ما تغيرش
    مانيش واخدها بقرش
    و احط فوقها شوال


    من قبل ما اكتب/

    من قبل ما اكتب أنا عارف القول ضايع
    و الأجر بالتأكيد ذاهب حسب الشايع
    و الشتم حايجيني مسوجر من واد صايع
    مهما انكويت بالنار و الزيت برضك فنان


    يا مصري و انت اللي هاممني من دون الكل
    هزيل و يحسبك الجاهل عيان بالسل
    من دي الكيوف اللي تصبر على كتر الذل
    و نمت و العالم فايق قوم بص و طل
    و شوف الشعوب و اتغص و دوب و ارجع إنسان


    و اللي آلمني و بكاني انت يا شامي
    ع الأكل نازل طول عمرك بارد حامي
    و قلت لي لما نهيتك مصري حرامي
    لحد ما الجزار خلا جرحك دامي
    و الله الخروف سايب معلوف ما يفوته جعان


    و المغربي المسلم راخر أبو زر فاشوك
    لما انتقدته فزع قاللي يلعن ... بوك
    و نا اللي قصدي أشوف قيده يصبح مفكوك
    لقيته فرحان به راضي طيب مبروك
    خليك فقير دق البندير و كل التعبان

    روح للعراق راخر قول له كيف الأحوال
    لإمتى تفضل يا أخينا بحرام و عقال
    ما تعرف الجاز يستعمل غير للمشعال
    الطم بقى و قول ويايه الجاز أموال
    و اوعى المداس يفلت تحتاس و تقول لي أمان


    يا شرق فيك جو منور و الفكر ضلام
    و فيك حرارة يا خسارة و برود أجسام
    فيك سبعميت مليون زلمة لكن أغنام
    لا بالمسيح عرفوا مقامهم و لا بالإسلام
    هي الشموس بتخلي الروس كداهو بدنجان

    مناجاه/
    قريت و مليت كفايه
    خوف السقوط و البطاله
    و كل ما ازداد قرايه
    بالدنيا أزداد جهاله

    يا طالب العلم تنداس
    لو يبقى علمك بضاعه
    تنفع و تستنفع الناس
    لو كنت صاحب صناعه

    يا عالم العلم بالله
    يزيد في نور البصيره
    و اللي استنارت نواياه
    يلقى الذهب في الحصيره

    ان كنت تطلب رضى الله
    يجعل لك الناس عبيدك
    و ان كنت تطلب رضا الناس
    أقلهم يبقى سيدك

    الحلم و الصبر كنزين
    روتشيلد محتاج إليهم
    و اللي يقولوا الكنوز فين
    ابكي يا عيني عليهم


    وكان دوما بيرم التونسى شاعر الشعب والكلمه الخفيفه والروعه فى الاداء وقد غنى كلماته لحنا العديد من المطربين كام كلثوم وزكريا احمد والعديد من المغنين فى مصر والوطن العربى فكان شاعر الشعب بحق رحم الله شاعر الشعب بيرم التونسى



      الوقت/التاريخ الآن هو 2024-05-19, 15:02